Αυτές είναι οι προοπτικές της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς έως το 2035

6 Ιουνίου 2025, 21:14
Μοιραστείτε το:
Αυτές είναι οι προοπτικές της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς έως το 2035

Σύνταξη: tourismtoday.gr

Η τουριστική αγορά θα σημειώσει ισχυρή ανάκαμψη και μακροπρόθεσμη ανάπτυξη από το 2025 και μετά, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Future Market Insights (FMI). Οι κύριοι παράγοντες που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη της είναι η αύξηση σε:

  • Διαθέσιμο εισόδημα
  • Ψηφιακή συνδεσιμότητα
  • Αναδυόμενη μεσαία τάξη αναπτυσσόμενων οικονομιών
  • Παγκόσμια ζήτηση για ταξιδιωτικές εμπειρίες μετά την πανδημία

Ο τουριστικός τομέας έχει βιώσει έναν πολύ υψηλό ρυθμό αλλαγής και ο μεταβαλλόμενος χαρακτήρας αυτού του κλάδου δίνει μεγαλύτερη έμφαση στα βιώσιμα ταξίδια που βασίζονται στην εμπειρία και στην ευεξία.

Η παγκόσμια τουριστική βιομηχανία το 2025 θα ανέλθει σε περίπου 11.700.000 εκατ. δολάρια και το 2035 θα φτάσει περίπου τα 19.820.409 εκατ., με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 5,4%.

Πηγή: Future Market Insights (FMI)

Η τουριστική αγορά αξιοποιεί την αυξημένη ζήτηση για οικοτουρισμό, τουρισμό περιπέτειας, ψηφιακό νομαδισμό και διαπολιτισμικό τουρισμό.

Οι κρατήσεις, οι ανέπαφες κρατήσεις και οι κρατήσεις που βασίζονται σε συστάσεις χρηστών, βελτιώνουν την εμπειρία του καταναλωτή και τονώνουν την αύξηση των διεθνών και εγχώριων ταξιδιών.

Οι κυβερνήσεις και ο ιδιωτικός τομέας δεν έχουν άλλη επιλογή από το να επενδύσουν τεράστια ποσά κεφαλαίου σε υποδομές, ψηφιακό μάρκετινγκ για τον τουρισμό και διαχείριση προορισμών για να προωθήσουν την οικονομική ανάπτυξη μέσω του τουρισμού.

Οι διακοπές αναψυχής ηγούνται της αγοράς

Οι διακοπές αναψυχής θα κυριαρχήσουν στην αγορά το 2025, με το 68% του συνολικού μεριδίου αγοράς.

Αυτό οφείλεται στην αυξανόμενη τάση των εμπειρικών διακοπών, όπου οι εικόνες από διακοπές με κρασί στην Τοσκάνη, θερμές πηγές στην Ισλανδία ή διακοπές γιόγκα στο Μπαλί, για παράδειγμα, περιπλανώνται στο μυαλό σας.

Μετά την πανδημία, τα ταξίδια μετατοπίστηκαν από διαλείμματα τύπου λίστας επιθυμιών σε αργά και βιωματικά, και οι επισκέπτες επικεντρώνονται στην ευημερία, τον πολιτισμό και τη σύνδεση.

Οι Millennials και η Gen Z ειδικότερα, αναβάλλουν τις ατομικές και ομαδικές διακοπές αναψυχής και αυτογνωσίας.

Οι διακοπές ψηφιακής αποτοξίνωσης και τα boutique οικολογικά θέρετρα γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλή, ενισχύοντας περαιτέρω την κυριαρχία των ταξιδιών αναψυχής στην αγορά.

Οι online κρατήσεις κυριαρχούν

Οι online κρατήσεις θα πρέπει να αντιπροσωπεύουν ένα κυρίαρχο 74% της τουριστικής αγοράς έως το 2025, τροφοδοτούμενες από τους καταναλωτές που βασίζονται σε κινητά και την εξατομίκευση μέσω της τεχνητής νοημοσύνης.

Σε ιστότοπους όπως η Expedia, η Airbnb καθώς και κρατήσεων σε ξενοδοχεία δεν ήταν ποτέ πιο εύκολο να οργανώσετε διακοπές χωρίς να πατήσετε το πόδι σας σε ένα πρακτορείο.

Ο ταξιδιώτης χρησιμοποιεί εφαρμογές όχι μόνο για να κάνει κρατήσεις πτήσεων και καταλυμάτων, αλλά και για να οργανώνει δραστηριότητες, γεύματα, ακόμη και ασφάλιση κατ’ απαίτηση και εν κινήσει.

Για παράδειγμα, δύο τουρίστες που σχεδιάζουν μια απόδραση στην Ευρώπη μπορούν πλέον να συγκρίνουν δεκάδες boutique ξενοδοχεία, να αγοράσουν εισιτήρια για ένα φεστιβάλ κρασιού και να κανονίσουν τοπικές μεταφορές σε μία μόνο πλατφόρμα.

Εκεί που η ψηφιακή ευκολία συναντά την προσεκτικά επιμελημένη εμπειρία, οι online κρατήσεις συνεχίζουν να καθιστούν τα παραδοσιακά κανάλια άσχετα.

Οι 5 κορυφαίες χώρες που προωθούν την ανάπτυξη της τουριστικής αγοράς είναι οι ΗΠΑ, η Γαλλία, η Κίνα, η Ισπανία και η Ιταλία.

Βόρεια Αμερική

Η Βόρεια Αμερική είναι μια βιώσιμη τουριστική αγορά και οι ΗΠΑ και ο Καναδάς καλωσορίζουν τους τουρίστες με τεράστια ποικιλομορφία τοπίου, εξαιρετικά φημισμένες πόλεις και τουριστικά αξιοθέατα.

Ο εξερχόμενος τουρισμός είναι επίσης ισχυρός καθώς οι Αμερικανοί και Καναδοί τουρίστες αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη προτίμηση για βιώσιμα και βιωματικά διεθνή ταξίδια. Τα θεματικά πάρκα και οι κρουαζιέρες είναι από τους ισχυρότερους παράγοντες εδώ.

Ευρώπη

Η Ευρώπη είναι επίσης μια σημαντική πηγή και διασυνοριακός τουριστικός προορισμός, πλούσια σε πολιτισμό και ιστορία, με τουριστικές επισκέψεις χωρίς βίζα στην ΕΕ, εκτεταμένα σιδηροδρομικά και αεροπορικά δίκτυα, η Νότια Ευρώπη, η Ισπανία, η Ιταλία και η Ελλάδα προσφέρουν τουριστική κίνηση κατά την περίοδο αιχμής, ενώ η Βόρεια και Ανατολική Ευρώπη προσελκύει τουρίστες λόγω του φυσικού τοπίου και των τοποθεσιών εκτός δρόμου.

Τα αργά ρεύματα μετακίνησης και οι βιώσιμες τουριστικές πρακτικές έχουν ύψιστη προτεραιότητα.

Ασία-Ειρηνικός

Η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού (APAC) είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη τουριστική περιοχή, λόγω της αυξανόμενης μεσαίας τάξης, της αστικοποίησης και της ενδοπεριφερειακής αεροπορικής συνδεσιμότητας.
Η Κίνα, η Ινδία, η Ιαπωνία, η Ταϊλάνδη και η Ινδονησία είναι οι κύριες αγορές εξερχόμενου και εισερχόμενου τουρισμού.

Η ψηφιακή υιοθέτηση, ο προγραμματισμός ταξιδιών με προτεραιότητα στα κινητά και οι περιφερειακές αποδράσεις σε κοντινές αποστάσεις αποτελούν χαρακτηριστικές τάσεις στον τουρισμό, ιδίως μεταξύ των τουριστών της Gen Ζ και των Millennials.

Προκλήσεις: Κλιματική κρίση, υπερτουρισμός και γεωπολιτικοί κίνδυνοι

Ενώ ο κλάδος επεκτείνεται, αντιμετωπίζει επίσης προκλήσεις όπως οι διαταραχές που σχετίζονται με την κλιματική κρίση (π.χ. πυρκαγιές, πλημμύρες), ο overtourism σε προορισμούς που υπερφορτώνει τις υποδομές και οδηγεί στην αντίσταση των κατοίκων, και οι διασυνοριακές εντάσεις στον τουρισμό που οφείλονται σε γεωπολιτικά ζητήματα.

Ο κλάδος αντιμετωπίζει επίσης κυμαινόμενες τιμές καυσίμων και μεταβαλλόμενες πολιτικές για τις θεωρήσεις.

Ευκαιρίες: Βιώσιμος τουρισμός, εργασιακά ταξίδια εξ αποστάσεως και ενσωμάτωση τεχνολογίας

Ο βιώσιμος τουρισμός, ο οποίος, σε συνδυασμό με τα οφέλη που βασίζονται στη φύση και την κοινότητα, αποτελεί κεντρική ευκαιρία για τοπικές βιώσιμες και αναγεννητικές τουριστικές συμπεριφορές.

Ο τουρισμός bleisure (αναψυχή + επαγγελματικές δραστηριότητες) και οι digital nomads βίζες προσφέρουν νέες ευκαιρίες για διάρκεια διαμονής και οικονομική συνεισφορά.

Τα ταξιδιωτικά δρομολόγια τεχνητής νοημοσύνης, τα εικονικά ταξίδια AR/VR και τα προγράμματα κρατήσεων και πιστότητας blockchain θα επαναπροσδιορίσουν την τουριστική εμπειρία τα επόμενα δέκα χρόνια.

Μελλοντικές τάσεις 2025 έως 2035

Μεταξύ 2025 και 2035, η τουριστική σκηνή θα συνεχίσει να εξελίσσεται με βάση τις τάσεις της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές, των υπερ-εξατομικευμένων ταξιδιών και των οικοσυστημάτων ταξιδιών που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη.

Η τεχνολογία της πράσινης αεροπορίας θα γίνει το πρότυπο, τα έξυπνα δίκτυα διαχείρισης προορισμών και η πολυαισθητηριακή προώθηση των ταξιδιών.

Ο micro-tourism, τα τουριστικά θέρετρα εκτός δικτύου και οι διακοπές αντιστάθμισης άνθρακα θα γίνουν όλο και περισσότερο το πρότυπο καθώς η βιομηχανία επαναπροσδιορίζει τον τρόπο με τον οποίο ταξιδεύει υπεύθυνα και με σκοπό.

  • Ρυθμιστικό τοπίο: Υποχρεωτικές πιστοποιήσεις βιώσιμου τουρισμού, εντολές αντιστάθμισης άνθρακα και βιομετρικά πρωτόκολλα ταξιδιών χωρίς σύνορα.
  • Τάσεις τουριστών: Στροφή προς τον αναγεννητικό τουρισμό, τα αργά ταξίδια, τις εκδρομές στο διάστημα και τις εξατομικευμένες ταξιδιωτικές εμπειρίες μέσω τεχνητής νοημοσύνης.
  • Υιοθέτηση από τον κλάδο: Ευρεία χρήση προεπισκοπήσεων τουρισμού metaverse, σχεδιασμός δρομολογίων με βάση την τεχνητή νοημοσύνη και μοντέλα φιλοξενίας ευθυγραμμισμένα με την κυκλική οικονομία.
  • Εφοδιαστική αλυσίδα και προμήθεια: Άνοδος αποκεντρωμένων ταξιδιωτικών συνεταιρισμών, πράσινων πιστοποιημένων συμμαχιών μεταφορών και θετικών καθαρών πόρων στον τομέα της φιλοξενίας.
  • Ανταγωνισμός: Διαταράσσεται από αποκεντρωμένα ταξιδιωτικά δίκτυα που βασίζονται σε blockchain, παρόχους ταξιδιών VR-native και υπερτοπικούς εξειδικευμένους φορείς εκμετάλλευσης.
  • Παράγοντες ανάπτυξης αγοράς: Οδηγείται από πρωτοβουλίες ταξιδιών που ευνοούν το κλίμα, υβριδικά μοντέλα εξ αποστάσεως εργασίας-τουρισμού και την ανάπτυξη ηλικιωμένων νομάδων.
  • Βιωσιμότητα και περιβαλλοντικές επιπτώσεις: Μετάβαση σε θέρετρα με αρνητικές εκπομπές άνθρακα, πίνακες ελέγχου οικολογικού αντίκτυπου που παρακολουθούνται από τεχνητή νοημοσύνη και οικοσυστήματα τουρισμού κυκλικής οικονομίας.
  • Ενσωμάτωση έξυπνων τεχνολογιών: Επέκταση στον ψηφιακό σχεδιασμό ταξιδιών με δίδυμο, στους AI concierges, στα blockchain πορτοφόλια πιστότητας και στην εξερεύνηση με AR.
  • Εξελίξεις στο σχεδιασμό εξοπλισμού: Αεροσκάφη με μηδενικές εκπομπές, pods ελεγχόμενα από τεχνητή νοημοσύνη και κινητές μονάδες διαμονής με ηλιακή ενέργεια.

Προοπτικές ανά χώρα

  • ΗΠΑ: Η τουριστική οικονομία των ΗΠΑ μετατοπίζεται από μια οικονομία ανάκαμψης μετά την πανδημία σε ένα οικοσύστημα που βασίζεται σε εξατομικευμένα δεδομένα και βασίζεται στη βιωσιμότητα.
    Τα αξιοθέατα με οδικά ταξίδια, τα εθνικά πάρκα και οι λιγότερο επισκέψιμες τοποθεσίες σημείωσαν κορύφωση της επισκεψιμότητας μετά το 2020, γεγονός που έχει μετατραπεί σε αυξανόμενο ενδιαφέρον για ανθεκτικό στην κλιματική κρίση οικοτουρισμό και ψηφιακά νομαδικά κέντρα σε προορισμούς όπως το Κολοράντο και η Μοντάνα.
    Παραθαλάσσιοι προορισμοί όπως η Καλιφόρνια και η Φλόριντα εφαρμόζουν συστήματα διαχείρισης προορισμών εμπλουτισμένα με τεχνητή νοημοσύνη για να δημιουργήσουν ισορροπία μεταξύ πλήθους και φυσικών οικοτόπων.
  • Γαλλία: Η Γαλλία, μια μακρά παραδοσιακή τουριστική δύναμη, στρέφεται προς τον αναγεννητικό τουρισμό. Η κυβέρνηση χρηματοδοτεί περιφερειακά προγράμματα διατήρησης της πολιτιστικής κληρονομιάς, τα οποία περιλαμβάνουν οινοτουρισμό με βιωματική τοπική κουλτούρα στην οινοποίηση σε οινοπαραγωγικά χωριά, στη συλλογή λεβάντας και σε περιπάτους σε ρωμαϊκά υδραγωγεία.
    Το Παρίσι εφαρμόζει πιλοτικά έξυπνους διαδρόμους μετακίνησης για μεταφορές μηδενικών εκπομπών μεταξύ τουριστικών αξιοθέατων.
    Ο γαλλικός νότος, που παραδοσιακά είναι υπερφορτωμένος κατά τις περιόδους αιχμής, στρέφεται σε πρωτοβουλίες διασποράς πλήθους που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη και σε πακέτα προσφορών εκτός περιόδου.
  • Ιαπωνία: Η Ιαπωνία βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του τεχνολογικά υποστηριζόμενου τουρισμού, συνδυάζοντας την παράδοση με πρωτοποριακές εμπειρίες. Τα έξυπνα ξενοδοχεία με υπηρεσία δωματίου με τεχνητή νοημοσύνη, οι ρομποτικοί οδηγοί σε αρχαίους ναούς και οι περίπατοι στη φύση εμπλουτισμένοι με επαυξημένη πραγματικότητα αποτελούν πλέον τον κανόνα.
    Εκτός Τόκιο και Κιότο, λιγότερο επισκέψιμοι νομοί όπως το Τοτόρι και το Εχίμε γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλείς μέσω του βιωματικού πολιτιστικού τουρισμού και των διαμονών σε αγροκτήματα.
    Η εισερχόμενη προσέγγιση της Ιαπωνίας επικεντρώνεται στην ανθεκτικότητα, με πράσινους τουριστικούς διαδρόμους και συστήματα ροής επισκεπτών με παρακολούθηση άνθρακα.
  • Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα: Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) έχουν επανατοποθετηθεί με επιτυχία από έναν πολυτελές κόμβο ενδιάμεσων σταθμών σε έναν προορισμό όλο το χρόνο με εμπειρίες ελεγχόμενου κλίματος. Τα κλειστά πάρκα βιοποικιλότητας στην έρημο, οι έξυπνοι κλιματικοί θόλοι και οι πλατφόρμες εξατομίκευσης επισκεπτών που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη αναδιαμορφώνουν τον αστικό τουρισμό.
    Τα πλωτά θέρετρα του Ντουμπάι και τα οικολογικά πολιτιστικά σαφάρι του Άμπου Ντάμπι στη Λίβα προσελκύουν ταξιδιώτες που ενδιαφέρονται για τη βιωσιμότητα.
    Οι digital nomads ζώνες με προνόμια εξ αποστάσεως εργασίας βρίσκονται σε άνοδο, ειδικά με την επεξεργασία βίζας εργασίας με δυνατότητα blockchain.
  • Κόστα Ρίκα: Η Κόστα Ρίκα γίνεται παράδειγμα τουρισμού που επικεντρώνεται στη βιοποικιλότητα και την αναγέννηση. Τα οικολογικά καταλύματα που τροφοδοτούνται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τα ταξιδιωτικά σχέδια που συνδυάζονται με την αναδάσωση γίνονται της μόδας μεταξύ των επισκεπτών παγκοσμίως που αναζητούν μια εμπειρία διακοπών βασισμένη σε έναν σκοπό.
    Τα χωριά για σέρφινγκ εισάγουν ψηφιακά καταφύγια αποτοξίνωσης και τα τροπικά δάση χρησιμοποιούνται για καθηλωτικές εκδρομές εκμάθησης άγριας ζωής με δυνατότητα επαυξημένης πραγματικότητας. Το εθνικό σχέδιο της χώρας συνδέει τα έσοδα από τον τουρισμό με την άμεση αποκατάσταση των οικολογικών παραμέτρων.

Ανταγωνιστικές προοπτικές

Η τουριστική ζήτηση επαναπροσδιορίζει την αγορά με βιωματικά ταξίδια, κρατήσεις με προτεραιότητα την ψηφιακή τεχνολογία και υπηρεσίες προσανατολισμένες στη βιωσιμότητα. Οι ταξιδιώτες δίνουν ολοένα και μεγαλύτερη προτεραιότητα σε καθηλωτικές, εκτός των συνηθισμένων εμπειριών έναντι των μαζικών ταξιδιών.

Σε απάντηση, οι εταιρείες εγκαταλείπουν τις εκδρομές που βασίζονται στον όγκο και προτιμούν επιμελημένα ταξίδια μικρών ομάδων που υποστηρίζονται από μηχανές συστάσεων που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη, τοπικές συνεργασίες και πακέτα αντιστάθμισης άνθρακα.

Η ανάκαμψη μετά την πανδημία έχει επίσης οδηγήσει σε επενδύσεις σε ανέπαφο check-in, δυναμική τιμολόγηση και υβριδικούς συνδυασμούς ταξιδιών bleisure για επιχειρήσεις και αναψυχή.

To εκτιμώμενο μερίδιο αγοράς ανά εταιρεία

  • Booking Holdings (18-22%): Η Booking Holdings αξιοποιεί το τεράστιο απόθεμα καταλυμάτων της με προβλεπόμενη Τεχνητή Νοημοσύνη που προσαρμόζει τα ταξίδια με βάση τη συμπεριφορά των χρηστών.
    Η ανάπτυξη της στις τοπικές αγορές μετριάζει τον υπερτουρισμό, αξιοποιώντας παράλληλα τη ζήτηση από εργαζόμενους εξ αποστάσεως και ψηφιακούς νομάδες.
  • Expedia Group (16-20%): Ο Expedia Group ξεχωρίζει με την ολοκληρωμένη διαχείριση δρομολογίων. Προσθέτοντας υπηρεσίες εικονικής εξυπηρέτησης στην εφαρμογή της, απλοποιεί τα ταξίδια για όσους ταξιδεύουν για πρώτη φορά και για όσους ταξιδεύουν ξένες γλώσσες σε ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές.
  • Airbnb (12-15%): Η Airbnb συνεχίζει να επαναπροσδιορίζει τη φιλοξενία συνδυάζοντας τα ταξίδια με την ψυχαγωγία και τη βιωσιμότητα. Οι οικολογικές επιλογές της και η συλλογή Icons με τα αστέρια προσελκύουν νεότερους τουρίστες με σκοπό.
  • Trip.com Group (10-13%): Το όμιλος Trip.com επιβιώνει με περιφερειακές και ενδοασιατικές ταξιδιωτικές ανάγκες. Ο πολύγλωσσος βοηθός τεχνητής νοημοσύνης και τα πακέτα πολλαπλών λειτουργιών του επιτρέπουν να προσελκύει εξερχόμενους Κινέζους ταξιδιώτες, καθώς και ψηφιακούς κατοίκους της Νοτιοανατολικής Ασίας.
  • TUI Group (7-10%): Ο TUI Group επικεντρώνεται σε υβριδικές διακοπές που συνδυάζουν ψυχαγωγία, πολιτισμό και ανακάλυψη. Οι περιηγήσεις πόλης που βασίζονται στην επαυξημένη πραγματικότητα και τα εξειδικευμένα προϊόντα κρουαζιέρας την επαναπροσδιορίζουν ως μια premium εταιρεία αφήγησης ιστοριών.

Άλλες εταιρείες (20-25%)

  • Marriott International
  • American Express Travel
  • Google Travel
  • Hopper
  • MakeMyTrip
  • Intrepid Travel
  • G Adventures
  • GetYourGuide
  • Corporate Travel Management (CWT)
  • Viator (εταιρεία του Tripadvisor)
Πηγή: Future Market Insights (FMI)

The post Αυτές είναι οι προοπτικές της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς έως το 2035 appeared first on Tourism Today.



Scroll to Top