
Σύνταξη: tourismtoday.gr
«Μεταξύ σφύρας και άκμονος» είναι ο τουρισμός στην Κροατία. Στην φημισμένη για τις εκπληκτικές ακτές στην Αδριατική και τις ιστορικές πόλεις χώρα, οι τιμές έχουν πάρει την ανιούσα, προκαλώντας σοκ σε Κροάτες αλλά και διεθνείς ταξιδιώτες.
Από την άλλη πλευρά, τα ιδιωτικά ενοικιαζόμενα δωμάτια όλο και πληθαίνουν σε σχέση με ξενοδοχεία, ενώ συνεχίζονται οι οικονομικές αναταραχές λόγω μετάβασης στο ευρώ το 2023.
Αυτό «εκρηκτικό κοκτέιλ» έχει προκαλέσει ανησυχίες στους φορείς του τομέα, για το αν η κροατική τουριστική βιομηχανία μπορεί να συνεχίσει να λειτουργεί όπως είναι.
Ο Λιούμπο Γιούρτσιτς, πρώην υπουργός Οικονομίας, το έθεσε ευθέως, μιλώντας στο τηλεοπτικό κανάλι N1. «Καταστρέψαμε τον κροατικό τουρισμό», είπε.
Καθώς το κόστος αυξάνεται ταχύτερα από τους μισθούς, το υπουργείο Τουρισμού αισθάνεται την ανάγκη να κάνει κάτι για να κάνει τα πράγματα πιο προσιτά, δεδομένου ότι ο τουρισμός είναι τόσο ζωτικής σημασίας για την οικονομία.
Ο τουρισμός στην Κροατία αποτελεί περίπου το ένα πέμπτο του ΑΕΠ της χώρας, επομένως αυτό το ζήτημα της προσιτής τιμής είναι σημαντικό.
Η Στατιστική Υπηρεσία Κροατίας (CBS) αναφέρει ότι οι τιμές καταναλωτή τον Ιούλιο του 2025 ήταν 4,1% υψηλότερες από ό,τι το προηγούμενο έτος , επομένως ο πληθωρισμός δεν πρόκειται να εξαφανιστεί ακριβώς.
Το κόστος διαμονής έχει αυξηθεί περίπου 50% σε μόλις τρία χρόνια, ενώ σε άλλα μεσογειακά μέρη όπως η Ελλάδα και η Ισπανία, όπου οι τιμές κινούνται σε +15-+20%.
Δεν είναι περίεργο που η Κροατία είναι λιγότερο ελκυστική για τους ταξιδιώτες με περιορισμένο προϋπολογισμό, με τα έσοδα από τον εισερχόμενο τουρισμό να μειώνονται ελαφρώς το 2024 τους μήνες με την μεγαλύτερη κίνηση.
Οι Κροάτες, νιώθουν περισσότερο την άνοδο στο κόστος. Οι μισθοί τους δεν συμβαδίζουν και πολλοί δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να κάνουν διακοπές στη χώρα τους.
Το οξύμωρο επεσήμανε ο υπουργός Οικονομικών Μάρκο Πρίμορατς λέγοντας πως «οι Κροάτες φορολογούμενοι στηρίζουν την τουριστική βιομηχανία μέσω φόρων, αλλά πολλοί δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να κάνουν διακοπές εδώ».
Αυτή η κατάσταση σίγουρα έχει προκαλέσει ανησυχία, με ντόπιους και ειδικούς να αμφισβητούν το πόσο βιώσιμα είναι τα πράγματα αυτή τη στιγμή.
Ο Λιούμπο Γιούρτσιτς, επέκρινε την προσέγγιση της χώρας στον τουρισμό τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, επισημαίνοντας μια αξιοσημείωτη αλλαγή.
Μετά από 20 χρόνια, υπάρχουν λιγότερα από τα τυπικά ξενοδοχεία και περισσότερα ιδιωτικά ενοικιαζόμενα δωμάτια. Αυτή η αλλαγή, όπως αναφέρθηκε, έχει προκαλέσει μείωση της αξιοπιστίας της ποιότητας των υπηρεσιών και αποδυνάμωση της εποπτείας, ενδεχομένως βλάπτοντας την εικόνα της Κροατίας ως κορυφαίας θέσης.
Ο πρώην υπουργός Οικονομίας πιστεύει ότι η εστίαση στα ιδιωτικά ενοικιαζόμενα δωμάτια έχει θέσει τα άμεσα μετρητά πάνω από τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα την εκτόξευση των τιμών και την τουριστική εμπειρία λιγότερο συνεπή.
Επίσης, εκτιμά ότι η μετάβαση στο ευρώ τον Ιανουάριο του 2023 σίγουρα έπαιξε ρόλο στην άνοδο των τιμών. Η ιδέα ήταν να ενταχθεί καλύτερα η Κροατία στην Ευρωζώνη, αλλά αύξησε το κόστος, ενώ οι μισθοί παρέμειναν στάσιμοι.
Ορισμένες επιχειρήσεις, ειδικά στον τομέα της φιλοξενίας, χρησιμοποίησαν την αλλαγή ως δικαιολογία για παραπάνω χρέωση, κάτι που δεν βοήθησε στο ζήτημα της προσιτής τιμής.
Ο Λιούμπο Γιούρτσιτς, υποστήριξε ότι το ευρώ μπορεί να έχει «περισσότερα μειονεκτήματα παρά πλεονεκτήματα» εάν οι μισθοί δεν συμβαδίσουν, κάτι με το οποίο οι ντόπιοι συμφωνούν και μποϊκοτάρουν ακριβά μέρη της χώρας από τις αρχές του 2025.
Οι αυξανόμενες τιμές αποθαρρύνουν τους διεθνείς τουρίστες, ειδικά από μέρη όπως η Γερμανία, η Αυστρία, η Τσεχική Δημοκρατία και η Ιταλία.
Ο Κρίστγιαν Στάνιτσιτς διευθυντής του Κροατικό Εθνικό Συμβούλιο Τουρισμού (CNTB), ανέφερε ότι για τα δύο τρίτα των κύριων τουριστικών αγορών της Κροατίας, το κόστος είναι πλέον ο μεγαλύτερος παράγοντας στην επιλογή προορισμού.
Δεδομένου ότι μέρη όπως η Ελλάδα και η Ισπανία μπορεί να προσφέρουν καλύτερη αξία, η Κροατία θα μπορούσε να χάσει το πλεονέκτημά της.
Αν και σημειώθηκε αύξηση 4% στις αφίξεις τουριστών και άνοδος 1% στις διανυκτερεύσεις, φτάνοντας συνολικά τα 21,3 εκατομμύρια επισκέπτες και 108,7 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις αντίστοιχα το 2024, η οικονομική πτυχή εξακολουθεί να αποτελεί αιτία ανησυχίας.
Παρά τις πολυάριθμες διανυκτερεύσεις, τα χρήματα δεν είναι αυτά που θα μπορούσαν να είναι, επειδή κάθε επισκέπτης ξοδεύει λιγότερα.
Αυτή η κατάσταση καθιστά πραγματικά σημαντικό για την Κροατία να σκεφτεί προσεκτικά την τιμολόγηση της. Διαφορετικά, μπορεί να μην είναι τόσο ελκυστική στην περιοχή της Μεσογείου.
Ο Τόντσι Γκλάβινα, υπουργός Τουρισμού της Κροατίας, θεωρεί το 2025 εξαιρετικά σημαντικό για την επαναφορά των τιμών εκεί που πρέπει.
Ενώ δεν συμφωνεί με το μποϊκοτάζ του τουρισμού, έχει καταστήσει σαφές ότι οι τιμές πρέπει να επανεξεταστούν, ώστε ο αριθμός των επισκεπτών να παραμείνει υψηλός.
Μίλησε για την στροφή προς τον τουρισμό που έχει περισσότερο να κάνει με την ποιότητα παρά με την προσέλκυση όσο το δυνατόν περισσότερων ανθρώπων.
Το υπουργείο αλλάζει επίσης τους κανόνες για να επιβραδύνει τον αριθμό των νέων θέσεων που είναι διαθέσιμες για τους τουρίστες, μειώνοντας τον αριθμό καινούργιων κλινών το 2025 (μόνο 7.500 σε σύγκριση με 26.000 το 2024) για να βοηθήσει στην προστασία των ακτών.
Επιπλέον, προσπαθούν να προσελκύσουν περισσότερους ταξιδιώτες όταν δεν είναι περίοδος αιχμής και να εξερευνήσουν μερικά από τα λιγότερο γνωστά μέρη, κάτι που θα πρέπει να προσελκύσει περισσότερους
τουρίστες.
Ο επικεφαλής υπογραμμίζει πόσο σημαντικό είναι να διατηρηθεί η οικονομία σε ανάπτυξη, αλλά και να ληφθεί υπόψη το περιβάλλον.
Στόχος είναι να σταματήσουν οι διαμαρτυρίες κατά του overtourism στην Κροατία. Το CNTB εξετάζει επίσης αν οι τιμές ταιριάζουν πραγματικά με τις προσφορές και ο επικεφαλής του Κρίστγιαν Στάνιτσιτς πιέζει για καλές προσφορές που μπορούν να ανταγωνιστούν αυτά που βρίσκει κανείς στην Ελλάδα και την Ισπανία.
Η κροατική τουριστική βιομηχανία βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή. Ο πρωθυπουργός Αντρέι Πλένκοβιτς προειδοποίησε ότι η διατήρηση της ανταγωνιστικότητας στις τιμές είναι το κλειδί για την προστασία της βιομηχανίας, η οποία παρέχει θέσεις εργασίας σε πολλούς και τροφοδοτεί την οικονομία.
Μεγάλα ονόματα του κλάδου, όπως ο Βέλικο Όστογιτς από τον Κροατικό Σύνδεσμο Τουρισμού (HUT), λένε ότι οι τιμές ανεβαίνουν επειδή κοστίζει περισσότερο η λειτουργία των ξενοδοχείων, όχι μόνο επειδή θέλουν να βγάλουν περισσότερα χρήματα, αν και τα κέρδη των ξενοδοχείων προφανώς μειώνονται καθώς το κόστος αυξάνεται ταχύτερα από το εισόδημα.
Παράλληλα, γίνονται συζητήσεις για τη δημιουργία ενός εθνικού συστήματος κρατήσεων για τη μείωση της χρήσης μεγάλων ιστότοπων που βασίζονται σε προμήθειες, όπως το Airbnb, το οποίο θα μπορούσε να εξοικονομήσει χρήματα στους ανθρώπους.
Για να λύσει το πρόβλημα, η Κροατία πρέπει να φτάσει στην ουσία των πραγμάτων: να διασφαλίσει ότι οι τιμές είναι δίκαιες σε σύγκριση με τους τοπικούς μισθούς, να παρακολουθεί τις ιδιωτικές ενοικιάσεις και να βελτιώνει τις υπηρεσίες.
Το υπουργείο Τουρισμού της χώρας, έχει σχέδια να δαπανήσει χρήματα για την εκπαίδευση ατόμων και τη βελτίωση των υποδομών, ελπίζοντας να προσελκύσει ταξιδιώτες που ξοδεύουν περισσότερα, προστατεύοντας παράλληλα αυτά που κάνουν τον τόπο ξεχωριστό. Εάν δεν δράσουν γρήγορα, η Κροατία μπορεί να μην είναι πλέον αγαπημένος προορισμός και οι ταξιδιώτες που είναι προσεκτικοί με τα χρήματά τους μπορεί να πάνε κάπου φθηνότερα.
The post Από τι απειλείται ο τουρισμός στην Κροατία appeared first on Tourism Today.